Jeg ble fødd med leppe/ganespalte..og i den forbindelse så sto mine tenner hulter til bulter i munnen min...det ble en ganske krevende oppgave for tannlegen å rydde opp i disse tingene..men etter mange år med streng,strikk for å snu tenner,stramming av streng og trekking av tenner...ble jeg omsider ferdig 19 år gammel...All ære til tannlege spesialisten den gangen....:)

..i mange år var jeg flink  til å pusse og var innom tannlegen...og jeg opplevde det att det var ikke hull...
Og jeg var redd for tannleger den gangen...men ikke i nærheten av det jeg skulle bli...

Det som har satt sine spor var når jeg skulle trekke ei visdomstann jeg hadde....den hadde vært vondt en stund..men jeg måtte vente med å trekke den siden det skulle komme en spesialist helt fra Oslo....

Joda han trakk tanna han...med skikkelig betennelse i den...og den smerten..det var helt pyton siden ikke bedøvelsen ikke virket heller....jeg komm ut igjenn helt bleik i fjeset mitt...og det ble mange turer...da såret ikke ville gro...det ble betennelser.....
Og da komm også tannlegeskrekken for fult...det gikk mange år før jeg gikk til en tannlege....
Og da var tennene dårlige...

Mange har tannlegeskrekk og jeg slettes ikke alene om det....

Jeg leta og ringte....
jeg  var til mange tannleger i Molde..men ingen av dem tok tannlegeskrekk på alvor......før jeg fann ei som tok meg på alvor og som lyttet til meg....

Jeg må være ærlig å innrømme att jeg har skulket unna mange timer...masse tårer...jeg har kommet nesten ned til tannlegen før jeg har måttet snudd...kastet opp...kald svettet,vært helt fra meg rett og slett...

Men nå har jeg vært hos tannlegen to ganger....og det har gått kjempebra...forje uke trakk jeg tre tenner som var dårlig forfatning...men så deilikt når timen var over og jeg kunne grine...av glede......

Tannlegen min er kjempeflink...hun smører på med bedøvelsekrem og enn kjenner ikke att hun setter bedøvelsen...hun er forsiktig...spørr alltid om det er vondt...jeg er utrolig glad jeg har funnet min tannlege som tar tannlegeskrekken på alvor...

Skal tilbake i begynnelsen av Juni nå og trekke de to siste tennene..jeg er fremdeles redd...men jeg er kommet utrolig langt...

Jeg er veldig stolt over meg selv.....Jippi,Jippi

God helg alle sammen!