Jeg er utrolig stolt og veldig glad for att jeg fekk oppleve denne tiden😁

Når jeg tenker tilbake til min barndomm var den ganske så innholdsrik på mange måter.Jeg fekk oppleve det å vokse opp med dyr.Både sauer,katt,hund,kalver og en gris.Sauene fekk jeg et veldig nært forhold til og enn hadde navn på alle sammen!Ei av sauene het "Tikka"satt jeg på når hun låg på gjære/ graset  å kosa seg..Ei av sauene komm alltid ned med lammene sine om sommeren og viste dem framm og ei brukte jeg cutips i øret slik att hun skulle høre bedre he he...
Som lita hadde vi også ute do.Ikke alltid like pratisk når det var full snø storm.Men hvor koseligt det var å sitte på do og snakke med sauene..Og enn fekk alltid svar..som et Bæææææ
Jeg fekk være med å dra lamm om våren og gikk ofte nattevakt om natta for å skjekke sauene om det var noe i gjære..Spenende og utrolig givende jobb.

Når det var lamming så var det ikke alltid det gikk bra..og det var ikke alltid mødrene ville ha lamma eller att mødrene døde etter en fødsel..Og da ble det kopplamm..mye jobb med dem..men så søte dem var..Jeg fekk et kopplamm som het Labboline...merkelig lamm..men hun var ikke så veldig snill med meg da..hun dro meg overende og dro meg etter beina ned til fjøset...og jeg fekk store brannsår rundt anklene..Ikke  hennes feil slik enn ser det nå...he he..men jeg ble nok litt sinna på Labboline..Vi hadde også en hann lamm også..og han lærte jeg å stange..Ikke så særlig lurt for han stange alle som komm rundt han og jeg gikk med stokk hele sommeren...he he...

Om sommeren var det mye å gjøre.Det var vasking av alle uthusene..fjøs og eldhus.Jeg syntes det var morsomt å gjøre slike ting sammen med min mor og far.Og etter som jeg ble eldre og flyttet til nyhuset ble også vasking av gammlehuset sammen med min mor.Det ble prat og vasking og det hendte vi gikk igjennom gammle klær jeg hadde brukt som barn.Det var alltid morsomt å se på disse vide buksene som var på 70 tallet og fargerike klær.En annen ting som jeg syntes var kjekt var å hersje.Da komm det alltid noen som hjalp til og ikke minst var det sosialt.Det var alltid spenende om grasset ville tørke...eller om det komm regn i det.Og den dagen vi hiva høyet på låven var alltid en bra dag.Da kunne også hoppe litt i høyet..Så en stor Takk til mine foreldre som lot meg oppleve denne tiden💓

Jeg syns ikke noe om å flytte fra det gammle huset vi bodde i til det nye.Selv om det nye huset inneholdt do og nytt bad.Jeg og katta var ikke så happy nei..Det å bo i det gammlehuset var fint på mange måter.Det var lita stue og kjøkken og det ble veldig intimt.Og ikke minst satte vi opp telt i den eldre delen av huset..Og der overnatta jeg sammen med et par venniner jeg hadde.Med camping senger og gotterier.

Som barn fekk jeg oppleve fjellet.Både vinter og sommer.Sommeren var vi ofte på ganske lange gå turer.Siden min far var så glad i fjellet.Vi gikk på svarthaugen og skirodalen som en kompis av min pappa hadde en hytte.Det var ikke alltid like kjekt å gå på disse turene.Men når enn komm framm var det deilikt å se att landskapet åpnet seg..Det var deilikt å kunne sette seg ned å ete med brakt mat og litt sjokolade og se att min far fisket i vannene..Nå ser jeg tilbake med en liten tåre i øyenkroken..Utrolig gode minner når jeg fekk være med kompisen til min far i Skirdalen sammen med hans datter.Det var slik stemning,satte garn i vannet der,spilte kort om kveldene.Naturen var hele rå der.Skulle ønske enn hadde et kamera denne tiden og fekk fanget opp dette...
Om vinteren gikk vi ofte oppover mot Jenstad og innover fjella der og sto på ski..nedover gikk det ganske så fort og enn var heller ikke så redd som enn er nå..Er utrolig glad for att jeg fekk oppleve dette sammen med mine foreldre..
Eller att en tok sparken og sparket til butikken eller en venninne..

Som barn var jeg mye ute både sommer og vinter.Om vinteren var jeg ofte sammen med ei god venninne og det var stas å leke i snøen.Ofte store snøhauer var populære og det renne på akebrett..hver gang lo vi slik att jeg tisset meg ut...he he..

Jeg hadde noen venninner..Men det var spesiellt ei som jeg likte å besøke.Vi kledde oss ut...vi sang og danset og hørte på musikk på rommet henne.Hun hadde også en lekerstue på enden av huset og der lekte vi masse..samtidig så bodde det en eldre dame i en annen del av huset og der var det ofte møter der.Men det var alltid koseligt der og det var en egen stemning der..Ser tilbake på denne som en veldig fin tid.

Når enn bodde på en slik liten plass som jeg gjorde ble enn også kjent med mange flotte mennsker som er borte i dag.Ofte var disse personene veldig orginale..men veldig spenende personer..Og ikke minst var dem kunnskaps rike.Men som barn la enn ikke merke til slike ting for det var ikke så viktig..Men som voksen ser enn litt annerledes på dette og ser tilbake på dette som noe fantatisk💓

Jeg hadde også besteforeldre som bodde på Lønset ikke så langt unna Oppdal.
Den tiden var også veldig spesiell..Min bestemor og jeg var sykklet til butikken som var et stykke unna..Bestemor dro sykkelen siden jeg ikke turte å sitte på.Men på veien til butikken ble mange stopper.Vi var innom mange og det ble mange fine stunder.Bestemor ville jo gjerne vise meg framm og når vi komm hjemm var det kjøttkaker og poteter som min bestefar hadde laget til vi komm hjemm.Savner dem veldig mye💓

Mange har nok fått et inntrykk att min barndomm var preget av masse mobbing..det var den også.Men jeg vill understreke det att min barndomm hadde mange fine stunder....som det å oppleve fjellet,oppleve kjærligheten til dyra...og ikke minst det å få være med på ting.
Når jeg forteller dette til mine barn så tror dem dette er et eventyr...og kan ikke forstå dette..
Jeg er veldig glad att jeg fekk oppleve denne tiden....💓💓